05 Juillet – Séminaire de l'axe Identifications

10 h Sciences Po Bordeaux, salle Camus

Luca Ozzano, Religion et politique en Italie : les ‘guerres culturelles’ européennes et le cas italien

©rh2010 ©rh2010

Luca Ozzano, professeur de science politique à l’Université de Turin et chercheur invité au Centre Emile Durkheim.

Religion et politique en Italie : les ‘guerres culturelles’ européennes et le cas italien

La présentation se basera sur l’ouvrage : Luca Ozzano and Alberta Giorgi, European Culture Wars and the Italian Case : Which Side Are You on?, Routledge, Abindgon 2016 et aura lieu en français.

Discutants : Magali Della Sudda et Xabier Itçaina

Abstract :
In recent years, a number of controversies related to religious issues have characterised the European public debate at both the EU and the national level. The ‘affaire du foulard’ in France, the referendum on abortion in Portugal, the recognition of same-sex marriages in many Western European States, the debate over bioethics and the regulation of euthanasia are only a few examples of contentious issues involving religion. This book aims to shed light on the interrelation between these different debates, as well as their broader meaning, through the analysis of the paradigmatic case of Italy. Italy summarizes and sometimes exasperates wider European trends, both because of the peculiar role traditionally played by the Vatican in Italian politics and for the rise, since the 1990s, of new political entrepreneurs eager to exploit ethical and civilizational issues.

Biographie

Luca Ozzano est Chercheur en Science Politique à l’Université de Turin en Italie, et coordinateur des groupes de recherche sur religion et politique de l’Association Internationale de Science Politique (IPSA-AISP), du European Consortium for Political Research (ECPR) et de la Societé Italienne de Science Politique (SISP). Il est aussi coordinateur du projet de recherche sur “Searching Alternative Communitarianism, Religion and Economic Development (SACRED)”, financé par la fondation Compagnia di Sanpaolo à l’Université de Turin.

Ses intérêts de recherche principaux sont la relation entre religion et démocratie dans le monde contemporain, les débats sur les problèmes moraux en Europe, et les modèles alternatifs d’organisation politique et économique inspirés par idées spirituelles ou religieuses.

Il a récemment publié le livre European Culture Wars and the Italian Case : Which Side Are You on ? (avec Alberta Giorgi, Routledge 2016) et dirigé le livre collectif Religiously Oriented Parties and Democratization (with Francesco Cavatorta, Routledge 2014). Il a publié dans les revues Democratization, European Political Science, Religion and Politics, Mediterranean Politics, Religion, Politics and Ideology, Journal of Modern Italian Studies, and Contemporary Italian Politics.